ВИЛА ВАЛДБЕРТА. Фротажи [и палимпсести]

Posted: 04.02.2016 in Поезия
Етикети:, , , , , , , , , , ,

Изложба: 5.02.-19.03.2016
Откриване: 5.02.2016, 18.00 часа
Гьоте-институт София

Three artists from Bulgaria met in 2012 and 2013 at Villa Waldberta, near Munich. “Frottage and Poetry” is the result of the common inspiration of this meeting.

Серия „Палимпсести“

За Камелия Спасова съвместната работа е палимпсест – един текст се покрива от друг текст, минали истории се наслагват върху настоящите: Villa Walderta 1 (2012 г.) последвана от Villa Walderta 2 (2013 г.). Вече границата е изтрита и не я ясно кой е по-архайчният пласт, къде е оригиналът. На повърхността е само тази игра на копия. „Хляб и вино“ на Хьолдерлин отгоре надолу, завъртане на хартията и отдолу нагоре „Спомен“ на Диана Иванова. Приближаваме се по-близо и текстовете вече шептят своя потаен разговор. Механично преписването (scriptorium) върху ръчните хартии на Соня Ковачевa на чужди стихотворения като акт на тяхното повторно създаване.  На ръба, където четивността е замъглена и горният пласт изтрива долния: дада съчленение.

For Kamelia Spassova collaborative work is like a palimpsest. A text is overlaid by another, past stories overlap with the present: Villa Waldberta 1 is followed by Villa Waldberta 2. Borders are blurred and it is no longer clear which of the layers are the most archaic and original. On the surface, it all looks like a play of copies. When turned upside down, “Bread and Wine” by Holderlin appears as “Memory” by Diana Ivanova. We pull up closer and we overhear the texts’ mysterious whisper. The mechanical rewriting (scriptorium) of foreign poems on paper handmade by Sonia Kovatcheva is an act of re-creation. Closer to the edge, our vision blurs, the upper layer superseding the lower: a Dada installation.

Für Kamelia Spassova ist die gemeinsame Arbeit wie ein “Palimpsest”: ein Text wird durch einen anderen uberlagert, Vergangenes uberdeckt durch die Gegenwart – auf Villa Waldberta 1 folgt Villa Waldberta 2. Der Ubergang von dem Alten zum Neuen ist langst geloscht und es ist nicht mehr klar, wo die ursprungliche Schicht liegt, wo das Original. An der Oberflache gibt es nur noch Kopien. “Brot und Wein” von Holderlin von oben nach unten, beim Drehen des Papiers erscheint “Erinnerung” von Diana Ivanova. Wir nahern uns und schon beginnen die Text geheimnisvoll miteinander zu flustern. Das mechanische Umschreiben (scriptorium) von fremden Gedichten auf handgemachtem Papier von Sonia Kovatcheva gleicht einem Akt ihrer erneuten Schopfung. An der Kante, an der die Lesbarkeit verschwimmt und die obere Schicht die untere loscht, entsteht Dada-Kunst.

 

ВИЛА ВАЛДБЕРТА. ФРОТАЖИ
Соня Ковачева

Изложбата на Соня Ковачева ВИЛА ВАЛДБЕРТА. ФРОТАЖИ има интересна история. Тя е резултат от един мащабен проект за творчески обмен, иницииран от дружеството на жените в изкуството в Мюнхен – ГЕДОК. По покана на ГЕДОК през 2012 година осем българки, работещи в областта на визуалните изкуства и литературата, са поканени като стипендиантки във Вила Валдберта, Мюнхен. Престоят във Вила Валдберта се оказва особено вдъхновение за три от тях – Соня Ковачева, Камелия Спасова и Диана Иванова, които през 2013 година започват да работят по своя обща идея и през декември 2013 година въодушевяват гостите на Вила Валдберта с мултимедийна инсталация, включваща рисунки (фротажи), поезия и музика. В началото на 2015 година департаментът по култура на град Мюнхен публикува двуезичния каталог „Frottages and Poetry.Villa Waldberta“, който документира резултатите от тази съвместна работа.

От 5 февруари мащабните фротажи на Соня Ковачева могат да се видят в Гьоте-институт в София. Само по време на изложбата ще е на разположение на редуцирана цена и каталогът. Откриването на изложбата ще бъде съпътствано от четене на Камелия Спасова и Диана Иванова.

VILLA WALDBERTA.Frottages.
Sonia Kovatcheva

Ausstellung
Goethe Institut Sofia

Poster_SoniaDie Ausstellung von Sonia Kovatcheva VILLA WALDBERTA.FROTTAGES hat eine interessante Geschichte. Sie ist das Ergebnis eines grossen Austauschprojekts, initiert 2012 von der Künstlervereinigung Gedok in München, die acht bulgarische Künstlerinnen als Stipendiatinnen des internationalen Künstlerhauses Villa Walberta eingeladen hat. Der Aufenthalt in der Villa hat drei bulgarische Künstlerinnen besonders inspiriert und 2013 zu einem neuen gemeinsamen Projekt gebracht. Sonia Kovatcheva, Kamelia Spassova und Diana Ivanova haben im Dezember 2013 die Gäste der Villa Waldberta mit einer multimedialen Kunstveranstaltung ( Lesungen, Musik und Zeichnungen) begeistert. Das Kulturreferat München hat 2015 die Ergebnisse dieser spannenden Zusammenarbeit in einem Katalog «Frottages and Poetry.Villa Waldberta» veröffentlicht.

Jetzt sind die grossformatigen Frottagen von Sonia Kovatcheva im Goethe Institut zu sehen. Nur zu der Zeit der Ausstelung kann man zu einem reduzierten Preis den Katalog auch erwerben.
Eine Lesung von Kamelia Spassova und Diana Ivanova wird die Eröffnung der Ausstellung begleiten.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s