Александър Кьосев, „Караниците около четенето“

Posted: 08.03.2014 in Събития, Теория
Етикети:, , , , ,

Софийският литературоведски семинар и Културният център на СУ

Четенето в епохата на медии, компютри и Интернет II: 15 години по-късно

kiossev (3)разговор върху книгата на Александър Кьосев „Караниците около четенето“ 13 март 2014 г., 19.00 часа Нова конферентна зала Ректорат, СУ С участието на: Миглена Николчина, Боян Манчев, Дарин Тенев, Мария Калинова, Еньо Стоянов „Караниците около четенето“ е интердисциплинарна книга, която описва и коментира научните дискусии, публичните дебати и институционалните конфликти около един възлов въпрос на съвременността – съдбата на четенето и читателя. Тя проследява настоящото равнище на тази проблематика в различни национални ситуации и различни научни полета – литературна наука, културни изследвания, социология, история на книгата, психология, когнитивистика. Разнообразните подходи кулминират в няколко важни питания: какво точно е четенето; как не само да научим, но и да мотивираме децата да четат; какви са политиките на четенето; и какво точно трябва да разбираме под „грамотност“ и „читателска компетентност“. В последната глава те са разгледани на фона на глобализацията, новите медии и дигиталната революция, които променят основните културни, образователни и технологични условия на читателския акт – а с това и самия него. През призмата на този проблем Караниците около четенето разказва за историята на хуманитарните и социалните науки от края на XXвек до днес: за техните неравни противоборства с „точното знание” и за произтичащите от това конфликти за авторитет и власт в образователните политики, научните институти и университетите. The monograph The Quarrels Over Reading offers an interdisciplinary comparison of different sciences, methodologies and research methods dealing with reading, the basic cultural technique of Modernity. It presents in detail and, at the same time, criticizes the existing scientific disputes over reading, while comparing multiple disciplinary and interdisciplinary fields: history of the book, literary theory, cultural studies, sociology, pedagogy, psychology and cognitive science, mentioning also some arguments of the neurobiology of reading. In a situation of a technological revolution and a vast market for information devices and products, this led to the investment of huge resources and the creation of a powerful research infrastructure – which also gave cognitive science natural privileges in academic and financial rivalries with the humanities. The book is centred around a reasoned critique of particularism in the studies on the complex phenomenon of reading. To illustrate the relationships of the different sciences, it uses the famous parable of the blind men and the elephant where the former know the latter’s parts well but ultimately fail to picture it as a whole: hence, the book aims to provide not only a theoretical picture of the separate scientific programs but also a meta-theoretical analysis focused on the points of scientific disagreement. Фейсбук на събитието

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s