Мария Калинова, Камелия Спасова: [„Грация и гравитация“]

Posted: 26.07.2010 in Критика
Етикети:, , , , , ,

“Грация и гравитация” за ужилените от муза

сп. „Следва”, бр. 21, 2009, 152 – 154.

“Грация и гравитация” като форум за физици, поети, музиканти не е просто опит да се събере в едно древното разделение на тривиум и квадриум, той е опит по сговаряне на разделени езици. Свързан с търсенето на онези погранични места, които маркират територията на своето, както и усилието по тяхното прехвърляне. Наслагването едно върху друго на изкуство и наука, ги изважда от собствените им обичайни контури, за да ги въдвори в нова среда, чийто постоянен модус е експериментът. И в трите протекли вече срещи не се състоя агон, борба за завладяване на пространството, а внимателно приплъзване между отделните дисциплини. Залогът е да се направи контакт, там където по принцип има изолация.

Подобна инициатива би могла да се задвижи само благодарение на мощен генератор, какъвто е теорията, чрез която водещите предпоставки дори да останат в латентно състояние, неогласени, са способни да възбуждат събития. Този форум гравитационно придърпва, влече, събира в едно приземно напрежение и едновременно чрез естетическото и космическото преживяване изстрелва нагоре – поглед, сподавен от грация.

За да се състои усилието по свръхтранспозиране на несъразмерните дискурси “физика”, “музика”, “поезия” е необходимо отправна точка – време и място, понякога личност. Отправната точка на “Грация и гравитация” е Астрономическата обсерватория, 19.30 h, а Миглена Николчина е човекът, който идейно и концептуално осъществи този форум. Това би могло да даде и обходно и наративно разяснение на заглавието на тези срещи, но достатъчно е за най-начетените да погледнат текста на М. Николчина “Вдлъбнатото огледало. Аспекти на парачовешкото у Клайст и Рилке” в сп. Критика и хуманизъм, кн. 22, 2006, за да намерят по-дълбоките причини, вдъхновили ни за подобен опит.

“Грация и гравитация” – като философски проблем по Клайст или просто като метафора, която има способност да се разширява, да разтваря в себе си още нови значения, да всмуква теоретически и творчески потенциал, да бъде съсредоточие и кръстопът на различни орбити. “Грация и гравитация” не само повдигащ въпроси за свободата, но и метафора на отклонението, на залюляването и залитането на творбата извън очакванията на своя автор. Между волята и неволното, между закона и въображението, между привличането и убягването – една разширяваща се междина, едно гранично пространство, отварящо теоретическия и естетическия заряд едновременно на точната наука физика и на изкуствата –музика и поезия. Компенсаторно физиците постоянно откриват и демонстрират космическата грация, изявена в някои принцип или математически закон, разписан на черната дъска за по-голяма достоверност и убедителност, докато поетите и музикантите успяват да провидят в научните астрономически понятия “звезди близнаци”, “кафяви джуджета”, “разбягващи се галактики” нови образи и вещества, с които да заредят собственото си изкуство.

Още две ключови настоявания на доц. Николчина създадоха настоящия формат на форума: мястото да е задължително Обсерваторията в Борисовата градина и всеки от секторите да бъде представен само от по един участник. Тоналността на събитието се задава от музиката като всеки от форумите беше в напълно различен стил: Никола Маринов (електронна, софтуерна, транс, техно); Дарин Тенев (класическа китара); Петър Чухов (бас китара, етно-рок). Авторската музика присъства на три нива: като самостоятелна и завършена изява; като репетиран пърформанс ведно с четенето на стихове; като друг език, придаващ специфичен обем, плътност и настроение на цялата среща.

Избирането на формата “one man show” за отделните секторите определи и специфичния ритъм на срещите. Астрономическата обсерватория има свой притегателен център, енергетично заредено поле, което на малкото физическо пространство привлича и събра разнородна публика. Тя осигурява и сублимния момент на срещите, когато Янко, за когото питат и помнят дори сръбските учени по международните конференции, отваря купола на сградата с големия телескоп, наглася съоръжението според “небесните карти” и достъпът до небето е открит за всеки посетител. От друга страна, затрудненото пространството, запокитено сред алеите в парка, определя и специфичния характер на “посветени” зрителите.

Онова, което изкушава поканените автори, музиканти и учени във форума е именно едновременната изява пред няколко публики- “посветени” и “непосветени”. Да търсиш одобрението на три различни по тип рецепции е особено, доколкото две от публиките би трябвало да са малко или много с “непорочен” хоризонт на очакване. Удоволствието да си за някого непонятен, да разбира частично това, което изразяваш, а останалото да си довъобразява, да си влага свой смисъл в думите, възможността да си чужденец и странник. Но и опасността да си лишен от авторитет, свалянето на авторитетите извън собственото поле е рискът, който поема всеки участник на “Грация и гравитация”, както и привилегията да спечели и изкуси аудиторията. Размесването на различни публики задава и повече зрителни ъгли към случващото се, защото изисква адекватност едновременно пред свои и пред чужди. Ефектът на търсена комичност придава фриволен, лек, динамичен характер, комичността идва не толкова от размиване между презентация и разбиране, колкото от отместване на собствената презентация, за да стане достъпна за неспециализирани зрители – както пред децата или чужденците понякога променяме изказа си, за да станем “разбираеми”.

За заключение може да се направи една разходка сред олимпийския пантеон. Древният митологически разказ би поставил “Грация и гравитация” между музите, мойрите и харитите, общото между трите рода богини е, че всички те са незаконни деца на Зевс от различни майки Мнемнозина, Темида и Евринома според “Митологическа библиотека” на Аполодор /прев. М. Славова, изд. “Наука и изкуство”, С. 1992/. Музите, тези грациозни спътници на Аполон и вдъхновителки на изкуствата, са девет на брой: Урания е музата на астрономията, Евтерпа на музиката, а поезията има покровителството на няколко музи, съобразно на своя вид и ритъм – Мелпомена е на трагическата поезия, Талия на комическата, Ерато на любовната, Калиопа на епическата, а Полихимния е на химните, писани за прослава на различните богове. “Ужилването” от муза причинява екстаз, божествено истъпление, вдъхновение. Важно е, че още в далечното минало Урания е поканена в общата свита на музите. В по-близкото минало през 80-те отново в Астрономическата обсерватория подобно събиране на различни езици се осъществява в рамките на кръжока “Физици и лирици”. “Грация и гравитация” се вглежда и в древните, и в съвременните извори, които сродяват астрономия, музика и поезия, без да ги наследява манифестно. Трите харити (стргр. charis – прелест), са другите митологични вдъхновителки, римско превод на названието харити е именно грации, а имената им – Аглая, Ефрисона и Талия, означават съответно наслада, радост и веселие. През подобен превод може да се установи, че трите грации са неотменно присъствали на “Грация и гравитация”. Три са и мойрите Клото, Лахезис и Атропос и затова понякога невежите могат да ги сбъркат с грациите, но истината е, че с мойрите шега не бива… Те са богините на съдбата и поставят на всяко създание и на всяко деяние начало, траене и край. В този смисъл те са противоположни на грациите, защото придават гравитационна тежест на случващото се в перспективата на неговия фатум, на неговия свършек. “Грация и гравитация” планира в перспективата на своя свършек още четири срещи в Астрономическата обсерватория и един поетико-музикално-астронимически пир в Обсерваторията в Рожен, но какъв е фатумът на този форум все още може само да се гадае.

Още за „Грация и гравитация“ тук.

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s